Bron: Volker Hermsdorf 
jungewelt.de 11 maart 2022 ~~~ 

“Censuur in naam van de democratie”, “koloniaal model”: Latijns-Amerikaanse reacties op het EU-verbod op RT en Sputnik

Door de Russische nieuwsportalen RT en Sputnik te verbieden, hebben EU-politici artikel 5 van de grondwet van de Bondsrepubliek Duitsland buiten werking gesteld. Burgers die uit de eerste hand informatie willen over de standpunten van de strijdende partijen wordt dit geweigerd. Journalisten worden beperkt in de uitoefening van hun beroep. Het beperkende optreden tegen de persvrijheid, de vrijheid van meningsuiting en de vrijheid van informatie, die in de basiswet met een “eeuwigheidsclausule” is gewaarborgd, wordt door het Duitse publiek zonder tegenspraak aanvaard of zelfs gesteund, terwijl tegelijkertijd de aanvallen op journalisten en de media in Rusland door de meerderheid scherp worden veroordeeld. De dubbele maatstaven worden zorgvuldig geregistreerd in Latijns-Amerika. De mediaspelers daar verzetten zich tegen de afschaffing van burgerrechten door EU-censors.

In een hoofdartikel van 1 maart beschreef het Mexicaanse dagblad La Jornada het verbod op Sputnik en RT als een “bedreigend precedent voor de vrijheid van meningsuiting en het recht op informatie”. Het was een terugval naar de “donkerste jaren van de Koude Oorlog”. Het populaire argument dat de gecensureerde media Russische propaganda verspreiden is “even kinderachtig als vooringenomen”. Enerzijds is het onmogelijk om met zekerheid te bepalen “wat informatie en wat propaganda is in de media van de oorlogvoerende landen”, en anderzijds zijn er meer dan twee omroepen “die gedeeltelijk of volledig worden gefinancierd door regeringen die Oekraïne steunen in het huidige conflict”. De krant verwees naar de BBC, Deutsche Welle en Voice of America. In tijden van oorlog, “waarin desinformatie, nepnieuws en allerlei vermomde medialeugens zich opstapelen”, is het van bijzonder belang dat het publiek verschillende, zelfs tegenstrijdige, verslagen van gebeurtenissen met elkaar kan verzoenen, aldus het redactioneel. Het EU-verbod schaadt niet zozeer de regering van Vladimir Poetin als wel de betrokken samenlevingen, “die nu geen referentiepunten meer hebben (…) om te begrijpen wat er gebeurt in het nieuwe geopolitieke conflict (…)”.

junge Welt, krant tegen hoge bewapening

Waarschuwen tegen het groeiende gevaar van een “wereldwijde mediadictatuur” betekent niet “dat we Poetin of een oorlog steunen”, verklaarde het Argentijnse dagblad Pagina 12 op 4 maart. De informatieverboden van het Westen maakten echter “deel uit van een strategie waar zelfs de meest eerlijke mensen intrappen”. De directeur van de Latijns-Amerikaanse nieuwszender Telesur, Patricia Villegas, herinnerde eraan dat haar zender reeds verschillende malen gecensureerd was door rechtse, VS-vriendelijke regimes in Latijns-Amerika. “Dit was als de eerste stap op het pad dat de Europese Unie nu verder is ingeslagen met het verbod op Russische media. In naam van de democratie worden afwijkende stemmen tot zwijgen gebracht,” merkte de Colombiaanse journalist op. Soortgelijke kritiek werd onder meer geuit door de Federatie van Journalisten van Latijns-Amerika en het Caribisch gebied (FEPLAC), de Nationale Federatie van Journalisten van Brazilië (FENAJ) en de Unie van Mediapersoneel in Buenos Aires (Sipreba).

Er zijn ook Latijns-Amerikaanse landen, waaronder Uruguay, die onlangs hebben getracht de werking van RT – althans gedeeltelijk – te beperken. De censuurmaatregelen stuitten op protesten van hooggeplaatste politici. De Mexicaanse president Andrés Manuel López Obrador verklaarde bijvoorbeeld op 1 maart dat zijn regering niets zou doen om “de vrijheid van meningsuiting over welk onderwerp dan ook te beperken”. De Venezolaanse minister van Communicatie, Freddy Ñáñez, beschuldigde de EU van “manipulatie van de werkelijkheid en de perceptie”. De voormalige president van Bolivia, Evo Morales, noemde het EU-verbod op RT en Sputnik “dwangmaatregelen” en zei: “Europa verdedigt zogenaamd het recht op vrijheid van meningsuiting. Nu zien we dat het recht op vrije informatie vooral wordt beperkt.” Hij voegde eraan toe dat de “oude wereld” “dit model van kolonialisme, putschisten en interventionisten moet overwinnen”.

Topfoto: “Dreigend precedent”: RT zendt bestelwagen uit op het Rode Plein in Mosko | Gleb Garanich/REUTERS


Eerdere berichten in dit archief:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.