Bron: Finian Cunningham
Strategic culture 30 maart 2022 ~~~

De Orwelliaanse realiteit van de BBC zou het tot ’s werelds “meest betrapte” propagandakanaal moeten maken, schrijft Finian Cunningham.

Er is geen nazi-aanwezigheid in Oekraïne, het Azov Bataljon zijn slechts uitstekende strijders, en Russische beweringen over het denazificeren van het regime zijn cynische vervalsingen om agressie te rechtvaardigen, aldus de BBC.

In zekere zin moet men bewondering hebben voor de zelfverzekerdheid van de British Broadcasting Corporation, die zichzelf aanprijst als een van ’s werelds “meest betrouwbare” nieuwsmedia. Terwijl de BBC de Russische nieuwsmedia belastert en neerbuigt als “staatseigendom” en “propagandamachines van het Kremlin”, is de BBC zelf voor 100 procent staatseigendom en volledig afgestemd op de propagandadoelstellingen van de Britse regering en de NAVO. Die propaganda omvat vervorming en verzinsels, gepresenteerd met de arrogante bewering dat het onafhankelijke nieuwsinformatie is.

Propaganda, kerel, is iets wat de Russen doen. Maar niet de Britse Bullshit Corporation. Oh nee, de hemel verhoede, we zijn tenslotte Britten … fair play, objectief, cricket, stijve-upper-lip, ‘London Calling’, ‘We shall fight on the beaches’ , enzovoort, al die zelfbenoemende verzinsels van een zelfverklaard goedaardig rijk.

En zo had de altijd zelfvoldane Ros Atkins van de BBC onlangs in een uitzending het lef om de kijkers te verzekeren dat er geen nazi’s in Oekraïne waren. Hij zei dat het een mythe was die door het Kremlin was verzonnen als voorwendsel voor zijn militaire interventie in Oekraïne. Atkins bagatelliseerde het Azov Bataljon als zou het enkele extreem-rechtse leden hebben die te verwaarlozen waren. Hij beweerde ook dat het Azov Bataljon was opgericht om Oekraïne te verdedigen tegen de Russische agressie die in 2014 begon. De verdraaiing door de BBC van de staatsgreep van 2014 in Kiev is verbijsterend.

De schaamteloze ontkenning door de BBC van Azov en andere nazi-regimenten in het Oekraïense leger staat in schril contrast met de goed gedocumenteerde feiten. Beelden van fakkeltochten ter ere van Stepan Bandera en andere Oekraïense SS collaborateurs, beelden van nazi-vlaggen, nazi-groeten, en nazi-insignes zijn er in overvloed. Azov-leiders als Andrey Biletsky en Olena Semenyaka brengen openlijk hulde aan het Derde Rijk.

De Oekraïense president Vladimir Zelensky mag dan Joods zijn en naar verluidt familieleden hebben die in de Holocaust zijn omgekomen. Maar hij wordt gebruikt door de nazi-brigades. Zijn PR-waarde als Joods gezicht voor het regime is een grote troef (bedankt CIA, MI6!). Maar het verandert niets aan het feit dat het Oekraïense leger een fascistische macht is die sinds 2014 acht jaar lang een terreuroorlog voerde tegen de Russischtalige bevolking van Zuidoost-Oekraïne – waarbij 14.000 doden vielen – totdat er op 24 februari een einde aan werd gemaakt door de interventie van Rusland.

Geen wonder dat de BBC Azov dekt, wanneer het Britse ministerie van Defensie hun strijders traint en bewapent, samen met andere NAVO-staten.

In dezelfde uitzending van de BBC vertelde Atkins de kijkers dat het Russische leger het kraamkliniek van Mariupol en het theater van Mariupol had gebombardeerd, met de dood van burgers tot gevolg. Geen bewijs, geen beelden van dode lichamen. Alleen aanname van vertrouwen, want per slot van rekening, “dit is de BBC”.

Hier gaat de organisatie van ontkenning over de Azov en de Nazi’s naar het daadwerkelijk promoten van hun propaganda leugens. Dat komt omdat de BBC Oekraïense journalisten in dienst heeft en vertrouwt die gelieerd zijn aan extreem-rechtse politiek.

Burgers die uit Mariupol zijn gevlucht hebben tegenover onafhankelijke nieuwsorganisaties verklaard dat de Azov-strijders zowel het ziekenhuis als het theater tot ontploffing hebben gebracht in een valse operatie, bedoeld om Rusland zwart te maken en de steun van de NAVO voor het Oekraïense regime te versterken.

Wat de BBC hier doet wordt herhaald door Amerikaanse media als CNN, NBC, en anderen. Het is ook een herhaling van de berichtgeving over Syrië, waar zij het Syrische leger en de Russische bondgenoten beschuldigden van het bombarderen van burgers. In werkelijkheid werden steden als Aleppo belegerd door huurlingen die door het Westen werden gesteund en hun propagandisten in de White Helmets die valse wreedheden begingen. De BBC vertelde de kijkers dat het Syrische leger en Rusland burgers doodden, terwijl de burgers in werkelijkheid werden bevrijd van een terreurbewind. Hetzelfde gebeurt met de Azov en andere nazi’s in Oekraïne die door de BBC, CNN, enz. worden witgewassen en gepromoot.

Vraag uzelf af: waarom doet de BBC niet langer verslag vanuit Syrië? Hoe zit het met al die hysterische beweringen over oorlogsmisdaden tegen burgers toen het Syrische leger en Rusland steden aan het bevrijden waren? Waarom heeft de BBC geen Syrische burgers geïnterviewd om te weten te komen hoe zij het vinden dat ze bevrijd zijn? Dezelfde “journalisten” van de BBC hebben het te druk met het verzinnen van de volgende propaganda-oorlog voor de Britse regering en de NAVO in Oekraïne.

Dit jaar is het honderd jaar geleden dat de “Beeb”, zoals ze liefkozend genoemd wordt, werd opgericht. Het werd opgericht door de Britse regering als een propagandadienst. Eerdere namen waren onder meer British Empire Service. Tot voor kort werden de personeelsleden doorgelicht door MI5, de Britse staatsinlichtingendienst. Dat doen ze ongetwijfeld nog steeds, alleen nu nog meer in het geheim. Volgens de wet moet elk Brits huishouden een TV-vergunning kopen (£159 per jaar) om de financiering van de BBC te ondersteunen. Doet men dit niet, dan volgt strafrechtelijke vervolging en zelfs gevangenisstraf.

De Orwelliaanse realiteit van de Beeb zou haar tot ’s werelds “meest betrapte” propagandamarkt moeten maken. Maar dat is dan ook wat er zo Orwelliaans is aan de BBC. Het heeft nog steeds een gezond imago voor veel mensen over de hele wereld. Zelfs wanneer het witwassen van Nazi’s in Oekraïne hun laatste uitblinker is.


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.